Tegyünk  a lelki egészségünkért!

Talán már kívülről fújjuk, hogy a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, a különböző daganattípusok évente hány ember életét követelik, és milyen megelőző lépésekkel csökkenthetjük ezeket a számokat.

Túl gyakran érzed magad fáradtnak, kimerültnek?

Arról azonban sokszor megfeledkezünk, hogy nem csak a testi betegségek szedik áldozataikat.

A depresszió és egyéb mentális betegségek több mint 350 millió embert érintenek világszerte. Elsődleges okai a munkaképtelenségnek, ennek ellenére még mindig a társadalom rosszalló tekintetét vonja magára az, aki segítséget kér. A depresszió, de még az időszakos lehangoltság sem úri muri, komolyan kell venni és szakemberhez kell fordulni. A szezonális depresszióként emlegetett időszakos lehangoltság átmeneti állapot, leggyakrabban az ősz beköszöntével jelentkezik, és csak tavasszal múlik el, de nagyon meg tudja nehezíteni az évnek ezt a felét a lakosság akár 10%-nál is.

A terápia kiegészítésére, esetleg a gyógyszerektől ódzkodóknak, illetve megelőzésképpen több természetes, bizonyítottan működő hatóanyag is rendelkezésre áll.

Ide tartoznak az EPA és DHA omega-3 zsírsavak, melyek nagy arányban találhatóak meg különböző növényekben, például a lenmagban, illetve a tengeri halak zsírjában. Több tanulmány is beszámolt arról, hogy a depresszió előfordulása és az omega-3 zsírsavak bevitele között összefüggés van: minél nagyobb egy adott csoport EPA- és DHA fogyasztása, annál kisebb a depresszió előfordulása. Ezen kívül depressziós betegeket vizsgálva, alacsonyabb omega-3 szintet találtak náluk egészséges emberekhez viszonyítva. Egy több vizsgálat eredményét összesítő elemzés is megerősítette az omega-3 zsírsavak hatásosságát depresszióban legalább 1 g/nap EPA+DHA bevitel esetén.

Tudtad? Az Omega 3 rendszeres fogyasztása heti két szelet lazac elfogyasztásával egyenértékű.

A stressztűrő képesség és a teljesítmény fokozására régóta használt adaptogén gyógynövény, a Rhodiola rosea is hatékony segítség lehet az ősz beköszöntével. Az aranygyökérként is emlegetett növényt széleskörűen alkalmazzák Svédországban és a skandináv országokban, továbbá Oroszországban a szellemi teljesítmény fokozására. Egy 2007-es vizsgálatban jelentősen javított az enyhe vagy közepes fokú depresszióban szenvedők állapotán, míg 2009-ben krónikus fáradtság kezelésében is hatékonynak találták.

A harmadik természetes módszer, mellyel megküzdhetünk a lelki lehangoltsággal, a megfelelő D-vitamin-bevitel. Több vizsgálat is felhívta a figyelmet arra, hogy a depresszió és a D-vitamin-ellátottság között fordított arányt találtak, tehát megfelelő D-vitamin-bevitel mellett a depresszió is ritkábban jelentkezett.

Egy norvég vizsgálatban a D-vitamin-hiánnyal amúgy is fokozottan veszélyeztetett elhízott depressziósok állapota egy éves D-vitamin-kezelés után szignifikánsan javult, míg placebóval kezelt társaik állapota nem változott. Egy tavaly publikált vizsgálat eredményei szintén arra utalna, hogy a D-vitamin-hiányban szenvedő depressziósok D-vitamin-pótlása javíthat az állapotukon.

Tudtad? A D-vitamin hiánya – becslések szerint – a tél végére a lakosság 70%-át érinti.

A felsoroltakon kívül természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozás, a testmozgás és szükség esetén szakképzett pszichológussal végzett terápia választható a teljesebb, boldogabb életért.

Gondoljuk át, hogy mi mindent tehetünk saját és szeretteink lelki egészsége érdekében, és ha tapasztaltuk korábban az őszi levertséget, idén több természetes megoldással is felvehetjük a harcot ellene!

Forrás: Egészséges életmód blog